loading...

وبلاگ موضوع آزاد تبریز

معرفی شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران است. مساحت آن تقریبا معادل 240 متر مربع بوده وجمعیت آن معادل 1565572 نفراست.در گذشته این شهر با نام های شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز نیز شناخته می­شده است. اما نخستین باراز نام شبراز بر روی یکی از لوحهای سفالی در دوره ایلام مشاهده شده است . آب وهوای شهر شیراز با توجه به قرار گرفتن در منطقه­ ی کوهستانی زاگرس و در ارتفاع 1486 متری از سطح دریا، معتدل است. شیراز از سمت شمال به شهرستان­های سپیدان و مرودشت، از قسمت غربی به شهرستان­ کازرون، از قسمت جنوبی به شهرستان­های فیروزآباد و جهرم و از قسمت شرقی به شهرستان­های استهبان و فسا منتهی می­شود. از نظر ناهمواری نیز می­توان گفت تقریبا تمامی دور تا دور شیراز را کوه­های بلند پوشانده اند. در قسمت شمالی شیراز کوه­های چهل مقام، باباکوهی، کوه پشت مله، کوه توسیاه و کوه دراک قرار دارند.در جنوب این شهر نیز کوه­های سبز پوشان و قره باغ قرار دارند. از مسائلی که موجب اهمیت بیش­تر این شهر می­شوند می­توان به قرار داشتن در مسیر تجاری داخل کشور به سمت بنادر جنوبی مخصوصا بندر بوشهر اشاره کرد.

فرهنگ

شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل معروف است. شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می کردند و همین موضوع باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است . یکی دیگر از نمادهای این شهر باغ است . باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز نیز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است. باغ های انگور موجود در شیراز سبب شهرت جهانی شراب شیراز در دنیا شده‌است. تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت هستند و به‌عنوان مراکز مهم گردشگری نیز به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ جهان نما، باغ ارم ، باغ دلگشا و باغ عنیف آباد اشاره کرد. شهر شیراز در بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محل برگزاری جشن هنر شیراز بود. این جشنواره در زمان خود بزرگترین رویداد فرهنگی در نوع خود در سطح جهان بود که محلی برای گرد امدن بزرگترین هنرمندان سنتی مدرن ایران در سراسر دنیا و در رشته های مختلف هنری بود.

زبان

مردم شیراز زبان فارسی را با لهجه شیرازی تکلم می‌کنند.

دین

دین اکثر مردم شیراز اسلام است . اما این شهر هنوز پذیرای اقلیتی ۶۰۰۰ تنی از یهودیان می‌باشد و به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی مسیحی گروه‌های کوچکی از مسیحیان فرقه پروتستان مانند انگلیکن و پرسبی ترین در شیراز زندگی می‌کنند. به همین خاطر در شیراز دو کلیسای فعال وجود دارد که یکی متعلق به ارامنه و دیگری متعلق به کلیسای انگلیکن می‌باشد.

راه های دسترسی به شیراز

شیراز از جهات مختلف به شهرهای مختلف ایران دسترسی دارد . بنابراین شما از هر شهری در داخل کشور به راحتی میتوانید با ماشین شخصی راهی شهر شیراز شوید . برای مثال اگر از تهران عازم شیراز هستید در بین این مسیر 924 کیلومتری از شهرهای قم، کاشان، اصفهان و مرودشت نیز عبور خواهید کرد. گزینه بعدی قطار و اتوبوس است که از بیشتر شهرهای ایران دسترسی زمینی و ریلی به شهر شیراز وجود دارد و گزینه مقرون به صرفه ایست . اما اگر سفر طولانی و زمینی به شیراز برایتان خسته کننده است میتوانید به سراغ بلیط هواپیما شیراز به تهران بروید . فرودگاه شیراز با نام فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شناخته می‌شود. این فرودگاه در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی فعال است. بنابراین شما می توانید در صورت وجود پرواز از شهر مورد نظرتان به فرودگاه شهید دستغیب به راحتی و به سرعت به شیراز سفر کنید .

حمل و نقل عمومی

در شیراز، همانند سایر شهر ها تاکسی و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی وجود دارد.همچنین تاکسی ها خدمات ویژه ای در مسیر ترمینال و فرودگاه ارائه می دهند که از لحاظ قیمتی نیز گرانتر هستند . مترو شیراز در حال حاضر یک خط دارد که شما را از ایستگاه احسان در شمال غربی به سمت فرودگاه می‌برد و در این مسیر از مرکز شهر عبور می‌کند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مترو این شهر تا سال 1400 به شش خط افزایش پیدا می‌کند.

هتل و اقامتگاه

از آنجاییکه شهر شیراز یکی از شهرهای توریستی و پرمسافر کشور در ایام مختلف سال است اقامتگاه های زیادی برای مسافران دارد . از هتل های لوکس گرفته تا اقامتگاه های سنتی و هتل آپارتمان وهتل های ارزان و.. . شما می توانید بعد از آشنایی با اقامتگاه های شیراز با توجه به بودجه و سایر اولویت های خود به رزرو اقامتگاه در شیراز اقدام کنید .

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز کیش

جاذبه های گردشگری

شیراز بهشت گردشگران با سلیقه های مختلف ! جاذبه های گردشگری شیراز آنقدر متنوع و فراوان است که هر سلیقه ای را پوشش می دهد و حتی ممکن است با یک بار سفر به شیراز نتوانید از تمامی جاذبه های آن دیدن کنید . جاذبه های گردشگری شیراز در دسته های مختلف : طبیعی تاریخی فرهنگی و مذهبی جای می گیرند که تنها تعدادی از آن ها را در اینجا می بینید .

جاذبه های طبیعی

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

روستای قلات

روستای قلات

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز عسلویه

باغ ارم

باغ ارم شیراز

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز تبریز

جاذبه های تاریخی

دروازه قرآن

دروازه قرآن

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

حافظیه

حافظیه

سعدیه نارنجستان قوام سرای مشیر سرای گلشن عمارت کلاه فرنگی خانه زینب الملک آرامگاه خواجوی کرمانی موزه پارس

جاذبه های مذهبی

حرم شاهچراغ

حرم شاهچراغ

مسجد جامع عتیق مسجد نصیرالملک

غذاهای محلی

غذا بخش جدایی ناپذیر سفر است خصوصا اگر مقصد شما شهر شیراز باشد . در واقع غذاهای محلی شیراز و خوراکی های متنوعش را میتوان جزو جاذبه های این شهر حساب کرد و تجربه طعم لذیذ این غذاها لذت سفر شما به شیراز را دوچندان خواهد کرد . هم چنین شهر شیراز رستوران های متنوع و با کیفیت بالایی برای ارائه غذاهای محلی و خوشمزه دارد که در ادامه باهم چند نمونه از آن ها را میبینیم .

کلم پلو شکر پلو دوپیازه آلو قرمه به کوفته هلو

رستوران ها

رستوران شرزه هفت خوان رستوران صوفی رستوران خانه پرهامی رستوران رودکی رستوران باغ راز

بازار و مراکز خرید

یکی از لذت های سفر برای هر مسافری گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید و خریدن سوغاتی است به خصوص اگر این بازارها خود از قدمت تاریخی برخوردار باشند و جدا از بحث خرید قدم زدن در آنها حس و حال خوبی را رقم بزند . شیراز دقیقا یکی از این شهر هاست که با داشتن بازارهای قدیمی مثل بازار وکیل،بازار مسگرها،بازار حاجی شیراز و مجتمع های تجاری و لوکس مثل مجتمع تجاری خلیج فارس، زیتون و هامون نیازهای مختلف شمارا در این مورد برطرف خواهد کرد .

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز مشهد

سوغاتی و صنایع دستی

در سفر به شیراز، شاید اولین چیزی که نظر همه گردشگران را به خود جلب می‌کند، وجود هنرهای مختلف است . در کل یکی از بهترین راه‌های شناخت مردم هر منطقه، مطالعه صنایع دستی آنهاست.صنایع دستی شیراز به طور قابل توجهی غنی است. به طوری که احتمال اینکه از این شهر دست خالی برگردید بسیار کم است .در کنار این صنایع دستی ارزشمند خوراکی های شیرازی بسیار معروف است و قطعا یکی از لذت های سفر به شهر شیراز خوردن این خوراکی های سنتی و تهیه آن به عنوان سوغاتی شهر است .

خوراکی

یوخه

یوخه یکی از شیرینی های سنتی شهر شیراز است که از آرد گندم، شکر ،تخم مرغ، دارچین و هل تهیه می شود .خمیر این شیرینی را به صورت خیلی نازک پهن کرده و برش می دهند و با پودر قند ،پودر پسته ، پودر نارگیل یا خلال بادام تزیین می کنند .

کلوچه مسقطی

کلوچه مسقطی در واقع دو تا از خوراکی های خوشمزه شیرازی است که در کنار یکدیگر سرو می شود کلوچه شیرازی از آرد پودرقند گلاب و تخم مرغ تهیه میشه و با تخم خرفه تزیین می شود . مسقطی نیز از پودر نشاسته و گلاب و آب و شکر و زعفران تهیه می‌شود و طعم های مختلف و دلپذیری دارد .

بهار نارنج

شیراز شهر بهار نارنج است . در شیراز می توانید عطر بهار نارنج را در سرتاسر شهر استشمام کنید و خوراکی های ناشی از آن مثل عرق بهار نارنج مربای بهار نارنج را به عنوان سوغات از شهر شیراز خریداری کنید.

لیموی شیرازی

لیموی شیراز به عنوان یکی از با کیفیت ترین و خوشمزه ترین مرکبات این شهر جزو سوغات شیراز محسوب می شود. شما می توانید در فصل تابستان این میوه خوشمزه را به عنوان سوغاتی از شیراز خریداری کنید .

بادام سوخته

بادام سوخته نیز یکی از شیرینیهای سنتی و مقوی ایرانی است که در شهر شیراز نیز تهیه می شود برای درست کردن این شیرینی بادام های سوخته را با شکر و آب مخلوط می کنند و حرارت می دهند و پس از آب شدن شکر یک پوشش شیرین روی بادام ها را میگیرد و طعم آن را متفاوت و خوشمزه میکند.

رنگینک

رنگینک نیز از خوراکی های خوشمزه و مقوی است که معمولاً در تهیه آن در شهرهای جنوبی کشور رواج دارد در شیراز این خوراکی خوشمزه را از ترکیب خرما،آرد ،پودر دارچین، خاک قند ،مغز گردو و پسته تهیه و در ایام مختلف سال به خصوص ماه مبارک رمضان استفاده می‌کنند.

صنایع دستی

قالی

یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر شیراز قالی است که بخاطر نوع گره و دارهایش از قالی سایر شهر ها متمایز شده است .

گبه

گبه فرشی است کوچک از جنس پشم یا الیاف پنبه که توسط عشایر قشقایی در شیراز بافته می شود و طرح قابی و خشتی آن بسیار معروف است .

گلیم

گلیم شیراز نیز از محبوبیت بالایی بین مسافرانی که به این شهر سفر می کنند برخوردار است . این گلیم ها غالبا براساس نقشه ذهنی و با پشم گوسفند و رنگ طبیعی بافته می شوند .

خاتم کاری

خاتم کاری نیز نمونه دیگر از هزاران هنر ثبت شده در فهرست صنایع دستی شیراز است و نمونه های خاتم کاری را در بازارهای شهر شیراز می توانید ببینید و به عنوان سوغاتی خریداری نمایید .

نقره کاری

یکی از سوغاتی های لوکس و زیبای شهر شیراز ظروف نقره کاری است که نمونه ای از مراکز فروش آن در بازار وکیل و حافظیه و سرای مشیر می توانید بیابید .

کاشی هفت رنگ

کاشی هفت رنگ که یک اثر هنری بی نظیر است از رنگ های سفید و سیاه و زرد و قرمز و فیروزه ای و لاجوردی و حنایی تشکیل شده است و در بسیاری از بناهای دیدنی شیراز مانند مسجد نصیرالملک نیز دیده می شود .

منبت کاری

منبت کاری در اصل به نام شهر آباده استان فارس به ثبت جهانی رسیده است اما نمونه های بی نظیری از این هنر را می توانید در شهر شیراز پیدا کنید .

گیوه

گیوه پاپوش خنک و راحتی است که قطعا طرح های زیبای آن در سفر به شیراز نظر شما را به عنوان سوغاتی جلب خواهد کرد . در دو روستای آباده و قلات شیراز نمونه های مرغوبی از گیوه دوخته می شود که در بازارهای شهر فروخته می شوند

معرفی شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران است. مساحت آن تقریبا معادل 240 متر مربع بوده وجمعیت آن معادل 1565572 نفراست.در گذشته این شهر با نام های شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز نیز شناخته می­شده است. اما نخستین باراز نام شبراز بر روی یکی از لوحهای سفالی در دوره ایلام مشاهده شده است . آب وهوای شهر شیراز با توجه به قرار گرفتن در منطقه­ ی کوهستانی زاگرس و در ارتفاع 1486 متری از سطح دریا، معتدل است. شیراز از سمت شمال به شهرستان­های سپیدان و مرودشت، از قسمت غربی به شهرستان­ کازرون، از قسمت جنوبی به شهرستان­های فیروزآباد و جهرم و از قسمت شرقی به شهرستان­های استهبان و فسا منتهی می­شود. از نظر ناهمواری نیز می­توان گفت تقریبا تمامی دور تا دور شیراز را کوه­های بلند پوشانده اند. در قسمت شمالی شیراز کوه­های چهل مقام، باباکوهی، کوه پشت مله، کوه توسیاه و کوه دراک قرار دارند.در جنوب این شهر نیز کوه­های سبز پوشان و قره باغ قرار دارند. از مسائلی که موجب اهمیت بیش­تر این شهر می­شوند می­توان به قرار داشتن در مسیر تجاری داخل کشور به سمت بنادر جنوبی مخصوصا بندر بوشهر اشاره کرد.

فرهنگ

شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل معروف است. شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می کردند و همین موضوع باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است . یکی دیگر از نمادهای این شهر باغ است . باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز نیز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است. باغ های انگور موجود در شیراز سبب شهرت جهانی شراب شیراز در دنیا شده‌است. تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت هستند و به‌عنوان مراکز مهم گردشگری نیز به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ جهان نما، باغ ارم ، باغ دلگشا و باغ عنیف آباد اشاره کرد. شهر شیراز در بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محل برگزاری جشن هنر شیراز بود. این جشنواره در زمان خود بزرگترین رویداد فرهنگی در نوع خود در سطح جهان بود که محلی برای گرد امدن بزرگترین هنرمندان سنتی مدرن ایران در سراسر دنیا و در رشته های مختلف هنری بود.

زبان

مردم شیراز زبان فارسی را با لهجه شیرازی تکلم می‌کنند.

دین

دین اکثر مردم شیراز اسلام است . اما این شهر هنوز پذیرای اقلیتی ۶۰۰۰ تنی از یهودیان می‌باشد و به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی مسیحی گروه‌های کوچکی از مسیحیان فرقه پروتستان مانند انگلیکن و پرسبی ترین در شیراز زندگی می‌کنند. به همین خاطر در شیراز دو کلیسای فعال وجود دارد که یکی متعلق به ارامنه و دیگری متعلق به کلیسای انگلیکن می‌باشد.

راه های دسترسی به شیراز

شیراز از جهات مختلف به شهرهای مختلف ایران دسترسی دارد . بنابراین شما از هر شهری در داخل کشور به راحتی میتوانید با ماشین شخصی راهی شهر شیراز شوید . برای مثال اگر از تهران عازم شیراز هستید در بین این مسیر 924 کیلومتری از شهرهای قم، کاشان، اصفهان و مرودشت نیز عبور خواهید کرد. گزینه بعدی قطار و اتوبوس است که از بیشتر شهرهای ایران دسترسی زمینی و ریلی به شهر شیراز وجود دارد و گزینه مقرون به صرفه ایست . اما اگر سفر طولانی و زمینی به شیراز برایتان خسته کننده است میتوانید به سراغ بلیط هواپیما شیراز به تهران بروید . فرودگاه شیراز با نام فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شناخته می‌شود. این فرودگاه در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی فعال است. بنابراین شما می توانید در صورت وجود پرواز از شهر مورد نظرتان به فرودگاه شهید دستغیب به راحتی و به سرعت به شیراز سفر کنید .

حمل و نقل عمومی

در شیراز، همانند سایر شهر ها تاکسی و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی وجود دارد.همچنین تاکسی ها خدمات ویژه ای در مسیر ترمینال و فرودگاه ارائه می دهند که از لحاظ قیمتی نیز گرانتر هستند . مترو شیراز در حال حاضر یک خط دارد که شما را از ایستگاه احسان در شمال غربی به سمت فرودگاه می‌برد و در این مسیر از مرکز شهر عبور می‌کند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مترو این شهر تا سال 1400 به شش خط افزایش پیدا می‌کند.

هتل و اقامتگاه

از آنجاییکه شهر شیراز یکی از شهرهای توریستی و پرمسافر کشور در ایام مختلف سال است اقامتگاه های زیادی برای مسافران دارد . از هتل های لوکس گرفته تا اقامتگاه های سنتی و هتل آپارتمان وهتل های ارزان و.. . شما می توانید بعد از آشنایی با اقامتگاه های شیراز با توجه به بودجه و سایر اولویت های خود به رزرو اقامتگاه در شیراز اقدام کنید .

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز کیش

جاذبه های گردشگری

شیراز بهشت گردشگران با سلیقه های مختلف ! جاذبه های گردشگری شیراز آنقدر متنوع و فراوان است که هر سلیقه ای را پوشش می دهد و حتی ممکن است با یک بار سفر به شیراز نتوانید از تمامی جاذبه های آن دیدن کنید . جاذبه های گردشگری شیراز در دسته های مختلف : طبیعی تاریخی فرهنگی و مذهبی جای می گیرند که تنها تعدادی از آن ها را در اینجا می بینید .

جاذبه های طبیعی

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

روستای قلات

روستای قلات

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز عسلویه

باغ ارم

باغ ارم شیراز

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز تبریز

جاذبه های تاریخی

دروازه قرآن

دروازه قرآن

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

حافظیه

حافظیه

سعدیه نارنجستان قوام سرای مشیر سرای گلشن عمارت کلاه فرنگی خانه زینب الملک آرامگاه خواجوی کرمانی موزه پارس

جاذبه های مذهبی

حرم شاهچراغ

حرم شاهچراغ

مسجد جامع عتیق مسجد نصیرالملک

غذاهای محلی

غذا بخش جدایی ناپذیر سفر است خصوصا اگر مقصد شما شهر شیراز باشد . در واقع غذاهای محلی شیراز و خوراکی های متنوعش را میتوان جزو جاذبه های این شهر حساب کرد و تجربه طعم لذیذ این غذاها لذت سفر شما به شیراز را دوچندان خواهد کرد . هم چنین شهر شیراز رستوران های متنوع و با کیفیت بالایی برای ارائه غذاهای محلی و خوشمزه دارد که در ادامه باهم چند نمونه از آن ها را میبینیم .

کلم پلو شکر پلو دوپیازه آلو قرمه به کوفته هلو

رستوران ها

رستوران شرزه هفت خوان رستوران صوفی رستوران خانه پرهامی رستوران رودکی رستوران باغ راز

بازار و مراکز خرید

یکی از لذت های سفر برای هر مسافری گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید و خریدن سوغاتی است به خصوص اگر این بازارها خود از قدمت تاریخی برخوردار باشند و جدا از بحث خرید قدم زدن در آنها حس و حال خوبی را رقم بزند . شیراز دقیقا یکی از این شهر هاست که با داشتن بازارهای قدیمی مثل بازار وکیل،بازار مسگرها،بازار حاجی شیراز و مجتمع های تجاری و لوکس مثل مجتمع تجاری خلیج فارس، زیتون و هامون نیازهای مختلف شمارا در این مورد برطرف خواهد کرد .

همچنین ببینید: بلیط هواپیما شیراز مشهد

سوغاتی و صنایع دستی

در سفر به شیراز، شاید اولین چیزی که نظر همه گردشگران را به خود جلب می‌کند، وجود هنرهای مختلف است . در کل یکی از بهترین راه‌های شناخت مردم هر منطقه، مطالعه صنایع دستی آنهاست.صنایع دستی شیراز به طور قابل توجهی غنی است. به طوری که احتمال اینکه از این شهر دست خالی برگردید بسیار کم است .در کنار این صنایع دستی ارزشمند خوراکی های شیرازی بسیار معروف است و قطعا یکی از لذت های سفر به شهر شیراز خوردن این خوراکی های سنتی و تهیه آن به عنوان سوغاتی شهر است .

خوراکی

یوخه

یوخه یکی از شیرینی های سنتی شهر شیراز است که از آرد گندم، شکر ،تخم مرغ، دارچین و هل تهیه می شود .خمیر این شیرینی را به صورت خیلی نازک پهن کرده و برش می دهند و با پودر قند ،پودر پسته ، پودر نارگیل یا خلال بادام تزیین می کنند .

کلوچه مسقطی

کلوچه مسقطی در واقع دو تا از خوراکی های خوشمزه شیرازی است که در کنار یکدیگر سرو می شود کلوچه شیرازی از آرد پودرقند گلاب و تخم مرغ تهیه میشه و با تخم خرفه تزیین می شود . مسقطی نیز از پودر نشاسته و گلاب و آب و شکر و زعفران تهیه می‌شود و طعم های مختلف و دلپذیری دارد .

بهار نارنج

شیراز شهر بهار نارنج است . در شیراز می توانید عطر بهار نارنج را در سرتاسر شهر استشمام کنید و خوراکی های ناشی از آن مثل عرق بهار نارنج مربای بهار نارنج را به عنوان سوغات از شهر شیراز خریداری کنید.

لیموی شیرازی

لیموی شیراز به عنوان یکی از با کیفیت ترین و خوشمزه ترین مرکبات این شهر جزو سوغات شیراز محسوب می شود. شما می توانید در فصل تابستان این میوه خوشمزه را به عنوان سوغاتی از شیراز خریداری کنید .

بادام سوخته

بادام سوخته نیز یکی از شیرینیهای سنتی و مقوی ایرانی است که در شهر شیراز نیز تهیه می شود برای درست کردن این شیرینی بادام های سوخته را با شکر و آب مخلوط می کنند و حرارت می دهند و پس از آب شدن شکر یک پوشش شیرین روی بادام ها را میگیرد و طعم آن را متفاوت و خوشمزه میکند.

رنگینک

رنگینک نیز از خوراکی های خوشمزه و مقوی است که معمولاً در تهیه آن در شهرهای جنوبی کشور رواج دارد در شیراز این خوراکی خوشمزه را از ترکیب خرما،آرد ،پودر دارچین، خاک قند ،مغز گردو و پسته تهیه و در ایام مختلف سال به خصوص ماه مبارک رمضان استفاده می‌کنند.

صنایع دستی

قالی

یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر شیراز قالی است که بخاطر نوع گره و دارهایش از قالی سایر شهر ها متمایز شده است .

گبه

گبه فرشی است کوچک از جنس پشم یا الیاف پنبه که توسط عشایر قشقایی در شیراز بافته می شود و طرح قابی و خشتی آن بسیار معروف است .

گلیم

گلیم شیراز نیز از محبوبیت بالایی بین مسافرانی که به این شهر سفر می کنند برخوردار است . این گلیم ها غالبا براساس نقشه ذهنی و با پشم گوسفند و رنگ طبیعی بافته می شوند .

خاتم کاری

خاتم کاری نیز نمونه دیگر از هزاران هنر ثبت شده در فهرست صنایع دستی شیراز است و نمونه های خاتم کاری را در بازارهای شهر شیراز می توانید ببینید و به عنوان سوغاتی خریداری نمایید .

نقره کاری

یکی از سوغاتی های لوکس و زیبای شهر شیراز ظروف نقره کاری است که نمونه ای از مراکز فروش آن در بازار وکیل و حافظیه و سرای مشیر می توانید بیابید .

کاشی هفت رنگ

کاشی هفت رنگ که یک اثر هنری بی نظیر است از رنگ های سفید و سیاه و زرد و قرمز و فیروزه ای و لاجوردی و حنایی تشکیل شده است و در بسیاری از بناهای دیدنی شیراز مانند مسجد نصیرالملک نیز دیده می شود .

منبت کاری

منبت کاری در اصل به نام شهر آباده استان فارس به ثبت جهانی رسیده است اما نمونه های بی نظیری از این هنر را می توانید در شهر شیراز پیدا کنید .

گیوه

گیوه پاپوش خنک و راحتی است که قطعا طرح های زیبای آن در سفر به شیراز نظر شما را به عنوان سوغاتی جلب خواهد کرد . در دو روستای آباده و قلات شیراز نمونه های مرغوبی از گیوه دوخته می شود که در بازارهای شهر فروخته می شوند

درباره بلیط هواپیما ,
ویدا علیپور بازدید : 353 سه شنبه 26 بهمن 1400 زمان : 23:50
ارسال نظر برای این مطلب

تعداد صفحات : 5

لینک سازی در این بلاگ

لینک سازی تخصص ماست

خرید بک لینک و رپورتاژ از این وبلاگ به سایت آپ بک لینک و یا با شماره 021.9130.3758 تماس بگیرید

درباره ما
Profile Pic
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 258
  • بازدید سال : 1387
  • بازدید کلی : 27003
  • آخرین نظرات
    کدهای اختصاصی